04-06-2017
Noa Liauw-A-Fong
'De racistische telelens'
Toen ik tennisleraar en coach Frans Wouters met Pinksteren sprak tijdens het Dr. van Leeuwentoernooi liet ik hem weten moeite te hebben met het fotograferen van getinte mensen. Voor de grap reageerde Frans met de opmerking: "jij hebt gewoon een racistische telelens!". Ik bleef in verwarring achter. Ben ik echt een beetje racistisch? Zoniet hoe komt het dan dat sommige spelers of speelsters nooit echt goed op de foto komen?
Het 'geheim' van mijn tennisfotografie op gravel is dat de belichting van gravel aardig overeen komt met die van een gemiddelde blanke huid. Heb ik het gravel er goed op, dan meestal ook de blanke speler of speelster. Maar een getinte sporter wordt dan onderbelicht. Destijds ben ik 'opgevoed' met het Zone-systeem van Ansel Adams. Ik had en heb de oplossing niet in huis voor dit nog steeds actuele fotografische probleem.
Op 7 oktober 2017 tref ik dan het volgende clipje op YouTube aan: 'Eindelijk krijgen zwarte acteurs de belichting die ze verdienen', bron De Volkskrant van 6 oktober 2017.
Op de baan kun je deze condities niet instellen, dus ik zal misschien nog vaker een opmerking van Frans om mijn oren krijgen. Het is hem bij deze vergeven!
'De racistische telelens'
Toen ik tennisleraar en coach Frans Wouters met Pinksteren sprak tijdens het Dr. van Leeuwentoernooi liet ik hem weten moeite te hebben met het fotograferen van getinte mensen. Voor de grap reageerde Frans met de opmerking: "jij hebt gewoon een racistische telelens!". Ik bleef in verwarring achter. Ben ik echt een beetje racistisch? Zoniet hoe komt het dan dat sommige spelers of speelsters nooit echt goed op de foto komen?
Het 'geheim' van mijn tennisfotografie op gravel is dat de belichting van gravel aardig overeen komt met die van een gemiddelde blanke huid. Heb ik het gravel er goed op, dan meestal ook de blanke speler of speelster. Maar een getinte sporter wordt dan onderbelicht. Destijds ben ik 'opgevoed' met het Zone-systeem van Ansel Adams. Ik had en heb de oplossing niet in huis voor dit nog steeds actuele fotografische probleem.
Op 7 oktober 2017 tref ik dan het volgende clipje op YouTube aan: 'Eindelijk krijgen zwarte acteurs de belichting die ze verdienen', bron De Volkskrant van 6 oktober 2017.
Op de baan kun je deze condities niet instellen, dus ik zal misschien nog vaker een opmerking van Frans om mijn oren krijgen. Het is hem bij deze vergeven!